Къкрещо гърненце

Къкрещо гърненце

18.03.2015 г.

Шкембе чорба





Традициите все още са това, което бяха. Поне що се отнася до нашата българска национална кухня. Много чужденци недоумяват как така използваме субпродуктите за храна, а не ги изхвърляме както правят те, но... явно не знаят какво пропускат. И въпреки, че още Чърчил навремето е казал: "Европа свършва там, където започват да ядат шкембе чорба", и напук на всички модерни европейци, ние все още си я уважаваме и сърбаме с удоволствие.




Заобичах шкембе чорбата още от времето на студентските ми години. Недалече от площад "Славейков" имаше една закусвалня, в която правеха божествено вкусна шкембе чорба и уникален качамак. И понеже карахме стажа си наблизо, всеки обяд прескачахме там и си вземахме задължително и двете. Вкусът им не мога да забравя и до днес.
В годините опитите ми да сготвя шкембе чорба винаги са били съпътствани с някакви промени в продукти и пропорции, с цел да я напасна за моя вкус, или по-точно да уцеля онзи вкус от шкембеджийницата на "Графа", който все още помня. 
Рецептата, която ви предлагам, се оказа най-близка до него и затова реших да я споделя с вас.
Ако ви се е дояло нещо нашенско, пикантно и много вкусно, опитайте я!




Продукти:
  • 500 г почистено телешко шкембе
  • 1 л вода
  • 500 мл прясно мляко
  • 2 с.л. брашно 
  • 1 с.л. (равна) червен пипер
  • 2-3 с.л. масло
  • сол, чесън, оцет и лют червен пипер за подправяне




Приготвяне:

Шкембето се измива и слага в тенджера под налягане заедно с водата и сол на вкус. Винаги варя със сол, защото вкусът е много по-добър, а и не съм забелязала да се отразява на времето за сваряване. Вари се 30 минути ако тя е алуминиева, в хром-никелова времето е повече. В обикновена тенджера ще са необходими около 3 часа. Добре е да се уцели момента и да не се допуска преваряване. Шкембето се изважда и оставя малко да поизстине. През това време в друг съд брашното се запържва в мазнината, отстранява се от котлона и се прибавя червеният пипер. Постепенно се сипва сгорещеното мляко (отново извън котлона) при непрекъснато разбъркване и всичко се връща в бульона. Никога не слагам студено мляко, защото и това се отразява негативно на вкуса, а и на вида. Не се притеснявайте за образуване на бучки, ако разбърквате с телена бъркалка, няма никаква опасност да се появят. Чорбата се оставя да поври на слаб огън 7-8 минути. Шкембето се нарязва и се връща в тенджерата. Ври още 1-2 минутки за обединяване на вкуса и е готово.
При сервиране се подправя с лют червен пипер и счукан чесън, смесен с оцет.
Приятно сърбане  :) :)  и добър апетит!



14 коментара:

  1. Вили,
    по нашия Варненски край правят шкембе - чорбата с бульон, в който са варени кости от животното / свински или телешки / заедно с шкембето..След това добавят нарязаното сварено шкембе и така става много по - вкусна шкембе - чорбата.
    Поздрави !
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Интересно, Ели! Благодаря ти за идеята, ще трябва и това да се опита...
      Поздрав и за теб!

      Изтриване
  2. Чудесна чорбичка. И аз съм намислила тези дни да приготвя, дано не излезе нещо друго.
    Снимките ти са страхонтни и апетитни!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Добре си решила, Габи! Друго си е човек да си похапне и такава чорбица, не се отказвай!
      Благодаря ти за отзива!
      Хубава вечер!

      Изтриване
  3. Вкусотия! Аз не съм правила, но се с удоволствие я консумирам - дъщерята ѝ е майсторката!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Тили, като знам какви вкусотии майсториш, представям си каква чудна шкембе чорбица ще сътвориш с твоите ръце!
      Поздрави!

      Изтриване
  4. Много обичам! Май си я хапваме само с бащата на любимия, той й е майстор. Никой друг в семейството им не хапва, а у нас хич не се и приготвя. Ама ми е много вкусничко! Само миризмата малко ми преобръща мислите, но добре че отлита бързо...
    Поздрави, Вили, чудесна е чорбичката ти! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Хубаво е все пак, Гери, че има майстор да я приготвя и да ти прави компания, когато я похапваш. Но е лесничка, няма да те затрудни, ако опиташ!
      Прегръдка и усмихната вечер ти желая!

      Изтриване
    2. Сетих се и още нещо във връзка с това, къде "свършва" Европа... Явно е доста ограничена "територията" й, защото шкембе похапват и в Белгия. Когато бях в Брюксел, ни разказваха, че не само българите обичат този субпродукт. ;)
      Поздрави, Вили!

      Изтриване
    3. Ами тя "Европата" къде ли започва, за да свърши някъде, след като шкембе може да се намери в магазините в Англия и след като има рецепти за шкембе по френски, по италиански, по испански... Къде ще да е тая Европа!? :) :) Ех, развесели ме, Гери!

      Изтриване
  5. Вили, и ние в къщи много си я обичаме и редовно я приготвям. :)
    Твоята чорба изглежда много привлекателна! Снимките са много хубави!
    Поздравления и прегръдки, мила!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Българинът си обича шкембе чорбата, и това е! Кой каквото ще да казва, вкусотийка си е!
      Благодаря ти, Хриси! Хубав ден, па макар и със снежинки на прага на пролетта! :) :)

      Изтриване
  6. И аз съм и любител, Вили!
    Но знам от Жоро Бордовски (Диабетичната ми кухня), който беше голям кулинар и човек, че не трябва да се слага брашно в шкембе чорбата.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Правила съм я и без брашно, Веси! Но с него много повече ми харесва. По-плътна е, а и вкусът повече ми допада. Качих рецептата в една кулинарна група, и като се започна... на кого рецептата била истинска, и на кого не... Мисля, че всеки може да нагажда рецептите според вкуса си и точни правила няма, когато готвим за удоволствие у дома.
      Благодаря ти за коментара, хубаво е все пак да събираме и чужди мнения, а после да извличаме най-подходящото от тях за нас!
      Поздрав и усмивка от мен!

      Изтриване