Къкрещо гърненце

Къкрещо гърненце

27.07.2014 г.

Боб яхния в тенджера под налягане





Всеки път, когато готвя боб, обичам да променям по нещичко от основната ми рецепта, за да намеря най-добрата комбинация и да напасна най-доброто съотношение на продуктите. Харесва ми да експериментирам и да търся все по-добро решение. Тази рецепта е една от най-сполучливите досега и затова я предлагам и на вас. Аз не се колебая да използвам тенджерата под налягане и твърдя, че се получават страхотни гозби с нея. Бързо е, лесно е, и е много вкусно.
Тези дни се снабдих с домашен боб от най-нова реколта и... повярвайте ми, няма нищо общо с вносния, пакетиран под името Добруджански, Смилянски, или пък Традиционен български... Така че, ако искате да се насладите на истински вкусен боб, потърсете си домашно производство.
Рецептата ми е семпла  и ако сте заета домакиня, мисля, че ще ви допадне бързината на приготвянето ѝ. 




Продукти:
  • 250 г зрял боб
  • 750 мл вода
  • 1 малка глава лук
  • 1 червена чушка
  • 1 морков
  • сух и пресен джоджен
  • сух и пресен девесил
  • чубрица
  •  сол
За запръжката:
  • 5-6 с.л. олио
  • 2 с.л. брашно
  • 1 равна с.л. червен пипер




Приготвяне:

Дозата е за 3, максимум 4 порции. Бобът се измива и накисва от предната вечер. Водата се сменя, поставя се на котлона да заври, след което бобът се отцежда. Слага се в тенджерата под налягане заедно с лука (аз го режа само на две), нарязаните ситно чушка и морков, както и сухите джоджен, чубрица и девесил. От опит съм установила, че когато се вари със сухи подправки, бобът става по-ароматен. Пресните оставям накрая, когато яхнията е готова. Така те запазват свежестта си и придават хубав вид на ястието. Добавят се водата и солта и капакът се затваря. След като вентилът засвисти, аз варя боба 9-10 минути, след което оттеглям от котлона. Уточнявам, че моята тенджера е алуминиева, и в нея всичко увира доста по-бързо, в сравнение с тенджерите под налягане от неръждаема стомана.
Следва запръжката. Брашното се запържва в олиото до леко порозовяване, отстранява се от котлона и след секунди (за да не прегори и загорчи), се прибавя червеният пипер. Изсипва се при боба и се вари на слаб огън 7-8 минути вече без капак, като се разбърква от време на време. Когато гозбата е напълно готова, се поръсва със ситно нарязаните пресен джоджен и пресен девесил. 



11 коментара:

  1. Страхотно изглежда твоя боб, Вили! Сигурно е и много вкусен. Направо ми се прииска да похапна една паничка. А снимките са великолепни! Поздравления!

    ОтговорИзтриване
  2. Благодаря ти, Валя! Наистина е много вкусен, черпя те! Поздрав и от мен!

    ОтговорИзтриване
  3. Изглежда страхотно! Направо му усещам аромата. Бих го направила в глинено гърне на фурна,че си нямаме тенджера под налягане :(

    ОтговорИзтриване
  4. И в глинено гърне е невероятно вкусен, Aura, непременно го направи!Между другото, имам и публикация за моя вариант за гърненцето. Благодаря за мнението и поздрав от мен!

    ОтговорИзтриване
  5. опитайте да добавите и индийско орехче...

    ОтговорИзтриване
  6. Интересно предложение... Никога не ми е хрумвала подобна комбинация. Използвам индийско орехче предимно в супи и бели сосове. Но защо пък не и в боба, може би си струва да се опита. Благодаря за нестандартната идея!

    ОтговорИзтриване
  7. Предполагам, че с червен фасул и месо ще е същата процедура и време за варене? А съм с унгарска алуминева тенджера.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Извинявам се за забавянето. Да, щом тенджерата Ви е алуминиева, предполагам, че времето за варене е същото.

      Изтриване
  8. Значи моята тенджера е на tefal трябва да още по бързо

    ОтговорИзтриване
  9. Поздравления, това е рецепта! Не пишете “сложете достатъчно вода”, а уточнявате количеството. То е критично,
    защото ако е малко, има да стържете загоряла тенджера, а може и да се простите с уплътнителя, а ако е много, ще стане боб чорба, а не яхния.

    Единствено ме смущава времето за готвене - прекалено малко ми се виждат тези 9-10 мин., пък дори и за алуминиева тенджера. Ако приемем, че един накиснат пресен боб се вари без налягане за 1,5 - 2 ча̀са и разделим на три по емпиричната формула за налягане, това прави половин час.


    Sent from my iPhone

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте! Относно времето за готвене, зависи много от сорта и от това, колко е старо варивото.
      Винаги съм готвила за това време боб от магазина в алуминиева тенджера. Сега използвам тенджера под налягане от неръждаема стомана и изключвам котлона точно 5 минути след засвистяване на вентила и не отстранявам от котлона. Иначе бобът ми е преварен. Но той е домашен и от последната реколта. Така че, да, времето е малко относително понятие.
      Благодаря за коментара и оценката!

      Изтриване